Vi använder kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Läs mer om våra webbkakor

Sophämtning vecka 53 och vecka 1

Kontakt

Postadress

Västerviks kommun 
593 80 Västervik

Besöksadress

Fabriksgatan 21

Telefon

0490-25 40 00

E-post

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.

2020-12-17

2020 är ett speciellt år på flera sätt. Visste du att 2020 dessutom har 53 veckor i almanackan? Därför blir det även speciellt med sophämtningen kring jul och nyår.

Det är inte ofta det händer, men i år har vi faktiskt 53 veckor i almanackan. Detta påverkar dig som har sophämtning varannan vecka. Både när det gäller vilket kärl du ska ställa ut och vilken veckodag du får hämtat.

Hur påverkas min sophämtning?

  • Sophämtningen baseras normalt på veckonummer, jämna respektive udda veckor. Det är veckonumret som avgör vilka kärl du ska ställa ut (jämn eller udda vecka).
  • Vecka 53 blir ett undantag från ordinarie hämtningsintervall.
  • På grund av jul och nyårsdagarna kan hämtning ske på annan veckodag än ordinarie dag. Därför behöver du ha ditt kärl tillgängligt hela veckan, tills det blivit tömt.

Vilket kärl ska jag ställa ut?

  • Vilket kärl du ska ställa ut beror på var du bor och vilket hämtningsschema du därmed har. Vi skiljer på blått och gult schema. Observera att hämtningsschemat endast gäller för FNI-kunder och att vecka 53 blir ett undantag från ordinarie hämtningsintervall.
  • Kärlet ska stå framme senaste klockan 06.00 på måndagen och vara tillgängligt tills det blivit tömt.

Blått schema

För dig med blått schema (hämtning av returmaterial jämna veckor) hämtar vi:

  • Vecka 53: Mat- och restavfall
  • Vecka 1: Mat- och restavfall

Blått schema gäller:

  • Västervik,
  • Almvik,
  • Gamleby,
  • Blackstad,
  • Hummelstad,
  • Västrum,
  • Gladhammar,
  • Landsbygd södra kommundelen.

Gult schema   

För dig med gult schema (hämtning av returmaterial udda veckor) hämtar vi:

  • Vecka 53: Mat- och restavfall
  • Vecka 1: Förpackningar av papp och kartong/tidningar

Gult schema gäller:

  • Gunnebo,
  • Verkebäck,
  • Ankarsrum,
  • Hjorted,
  • Totebo,
  • Björnsholm,
  • Överum,
  • Edsbruk,
  • Helgenäs,
  • Ukna,
  • Loftahammar,
  • Landsbygd norra kommundelen.

Frågor och svar

”Vilken tid ska kärlet stå framme?”

Kärlet ska stå framme senaste klockan 06.00 på måndagen och vara tillgängligt tills det blivit tömt.

”Varför kan det vara hämtning på annan veckodag?”

Under veckor som innehåller helg- eller röda dagar (som i detta fall jul och nyår) måste vår personal tömma lika många kärl som vanligt, men på färre antal dagar.

Därför kan det hända att du får tömt på en annan dag än vanligt.

Tips! Enklast är att du låter ditt kärl stå tillgängligt hela veckan, tills du ser att det blivit tömt.

Tack för din hjälp!

”Jag har inte fått något hämtningsschema för 2021, är det något fel?”

Av miljöskäl skickar vi sedan 2020 inte längre ut tryckta pappersscheman till samtliga kunder. Däremot finns de att beställa för dig som önskar, eller så kan du ta del av dem digitalt.

Se hämtningsschemat digitalt

Pdf-version

Klicka på nedstående länk för att komma till sidan med blått respektive gult hämtningsschema för hämtning av returmaterial som pdf-fil.

Hämtningsschemat som pdf hittar du här

Sök på din adress och se vilket kärl du ska ställa fram

Klicka på nedstående länk för att komma till vår digitala tjänst "Enklare vardag" där du kan du fylla i din adress för att direkt se vilket kärl du ska ställa fram.

Vår digitala tjänst Enklare vardag hittar du här

Få ett tryckt schema

Hämta hos kundservice

Du kan hämta ditt tryckta schema i entrén vid vår kundservice på Lunnargatan 1. 

Få ett schema på posten

Kontakta kundservice via e-post mailto:miljoenergi@vastervik.se eller telefon på 0490-25 70 50 så skickar vi hem ett schema till dig!

Kontakt

Postadress

Västerviks kommun 
593 80 Västervik

Besöksadress

Fabriksgatan 21

Telefon

0490-25 40 00

E-post

kommun@vastervik.se

Kontakta Västerviks kommun

Det här formuläret går till den allmänna e-postbrevlådan på ansvarig förvaltning.

Du väljer själv om du vill fylla i namn och e-post, men tänk på att du inte kan få något svar från oss om du lämnar de fälten tomma.

Västerviks kommun läser inkommande e-post varje arbetsdag. Har du ställt frågor i meddelandet återkommer vi till dig så snart som möjligt.

I princip blir all post till kommunen allmän handling. Det innebär bland annat att om allmänheten och massmedier begär att få ta del av innehållet i ditt meddelande har de normalt rätt att göra det.

Om du väljer att fylla i dina personuppgifter så kommer vi att spara och behandla dem för att kunna utföra våra tjänster och fullgöra våra skyldigheter gentemot dig. Vi tillämpar gällande integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter.

Läs mer om hur Västerviks kommun behandlar personuppgifter här.